Marraskuussa Saimaan kanavamuseolla nähdään
mielenkiintoinen teatteriesitys, kun Teatteri Karelus esittää näytelmän ”Inhimillinen potretti – trilogia ihmisen ja
esineiden kertomana”. Kyseessä on aikuisille suunnattu nukketeatterinäytelmä,
jonka käsikirjoittaa, ohjaa ja esittää Emma Jussila-Scherman. Näytelmässä kolme
erilaista pientä tarinaa muodostavat sooloteoksen, jossa viivähdetään hetki
1700-luvun Böömissä taiteilijaparantolassa ja käydään Israelissa 1500 vuotta
ennen ajanlaskumme alkua. Ilta päättyy Lappeenrantaan ja sotatalveen 1918.
Emma
Jussila-Scherman on lappeenrantalainen taiteilija, joka on perustanut
yksityisen ammattiteatterin Teatteri Kareluksen Lappeenrantaan 7 vuotta sitten
ja toiminut ammatissaan teatterin parissa 9 vuotta. Ensimmäiset sooloteokset aikuisyleisölle
nähtiin jo 12 vuotta sitten Linnoituksen yössä, jolloin Aavelaiva-esityksen
näki kahdessa päivässä yli 500 katsojaa. Teatteri Karelus on alueen ainoa yksityinen
ammattinukketeatteri.
Emma vastasi
kysymyksiin teatteriesityksiin liittyen.
Mistä idea esitykseen ja varsinkin sen
esittämiseen Saimaan kanavamuseolla on lähtenyt?
Olemme Arja
Ylä-Outisen (hänen yrityksensä Rouva Ruususuun Kestit tarjoaa kesäaikaan
Saimaan kanavamuseon tiloissa kahvilapalveluja ja museo-opastuksia) kanssa
tuttavia ja hän on kysellyt jo muutama vuosi sitten onko minulla jokin idea tai
esitys, jota voisi kanavamuseolla esittää. Tila on rajallinen ja sinne mahtuu
rajallinen määrä ihmisiä, mikä mahdollistaa sen, että esitystilanteesta tulee käsinekosketeltava
ja intiimi.
Kuinka yhteistyö museon kanssa on mennyt?
Yhteistyö on
alkanut hyvin. Toimin niin, että harjoittelen näytelmäni muualla, ja
varsinaiset esitykset pidetään vasta museolla. Marraskuussa nähdään, miten
esitykseni oikeasti tilassa toimivat ja löytävätkö ihmiset kanavamuseon
esityspaikkana – tai löytävätkö ihmiset ylipäätään aikuisille suunnattua
nukketeatteria Lappeenrannassa.
Antaako ympäristö jotain lisää esitykseen?
Aikuisten nukketeatteria ei varmaan paljon täälläpäin esitetä, joten tämä on
varmasti aika ainutlaatuinen esitys?
Olen alun perin
suunnitellut esitykseni esitettäväksi kahvilassa, ja idea on ollut, että
katsojia voi olla vaikka vain 15 tai 55. Esityksen maailmat ovat hyvin eri
aikakausilta, joten museon arvokas tunnelma vanhoine kalusteineen sopii hyvin
näytelmään. Esitys on tehty kansainvälisenä yhteistyönä yhdessä tsekkiläisen
yhteistyökumppanini kanssa, ja sitä on tarkoitus viedä esitettäväksi Prahaan. Olen
esittänyt aikuisille suunnattua nukketeatterinäytelmää ”Aavelaiva” vuonna 2002
Lappeenrannassa, sen jälkeen tein tarinan Aleksanteri I:stä. Nämä esitykset
löydettiin hyvin, mutta on edelleen vaikeaa saada katsojia ja palstatilaa. On
rankkaa vastata jatkuvasti kysymykseen, eikö nukketeateri ole vain lapsille:
tätä kysymystä ei esitetä enää oikein missään muualla. Olen tehnyt
Lappeenrannan Kaupunginteatterille Dogville ja Minä olen Adolf Eichman -näytelmiin
suuria teatterinukkeja. Uskon että nukkien käyttäminen draamateatterissa on
herättänyt ihmisten kiinnostuksen myös aikuisille tehtyyn nukketeatteriin.
Esitys on
mielestäni erityinen. Siitä tekee erilaisen sen esityspaikka, se että nyt
katsomoon ei päästetä ala-ikäisiä, se, että siinä käytetään esineteatteria. Näytelmän
eteneminen ei ole se mihin olemme ehkä tottuneet perinteisessä
ihmisteatterissa. Esiintymiseeni vaikuttaa kaikki mitä tilassa esityshetkellä
tapahtuu, sillä onhan tila pieni. Esityksen muoto rakentuu etydimäisesti, osittain
performanssin odottavaan ja kokeilevaan tyyliin ja ottaa impulsseja katsojista.
Käytän pääasiassa kolmea erilaista tekniikkaa, minulla on käytössä klassisia
marionetteja, suuria sauvanukkeja ja yhdistelmätekniikalla toimiva nukke. Sekä
esineistöä, joka tarvittaessa herää näyttämöllä eloon. Osa kohtauksista on
sanattomia, joten luvassa on jotakin muuta kuin normaalisti replikoitu
dialoginäytelmä.
Voitko kertoa
lisää tarinasta?
Esitys koostuu
kolmesta erilaisesta tarinasta, joiden maailmat ovat hyvin kaukana toisistaan.
Tarinoiden maailmoina ovat mm. 1700-luvun lopun Böömi henkilöhahmoinaan Mozart
ja Casanova. Sitten on maailma 1500 vuotta ennen ajanlaskumme alkua
päähenkilönä nainen, joka on naimisissa miehen kanssa, kenen kanssa heillä ei
ole yhteistä kieltä. Lopuksi pysähdymme Lappeenrantaan sotatalveen 1918, missä
keskeisenä hahmona on kuolema. Tämä kertoo omalla hiljaisella tavallaan
tositarinoihin perustuvaa surullista kertomusta Suomen raa’asta
sisällissodasta. Tarinoita yhdistävät elämän inhimillinen lempeys ja
selviytymisen tahto sekä elämän tuomien vastoinkäymisten epäinhimillisyys.
Marraskuussa 2013
Saimaan Kanavamuseolla
Inhimillinen
potretti – Human portrait
trilogia ihmisen ja esineiden kertomana- trilogy performed
with objects and actor
käsikirjoitus,
ohjaus, esittää: Emma Jussila-Scherman
Esitysajat: pe
1.11. klo 19, la 2.11. klo 14 ja pe 8.11. klo 19
Liput 19e/hlö
sisältää esityksen ja tarjoilun (kahvi/tee, leivonnainen)
Esitys on
aikuisille.
Ovet ovat auki
alkaen klo 18 kahvitusta ja museoon tutustumista varten, esitys alkaa tasan klo
19. Kesto n. 60 min.
Ennakkovaraus
välttämätön!
Varaus ja
tiedustelut: 040 8337027/Emma tai emma(ät)karelus.org
Varatessasi
sähköpostilla, odota vahvistusviestiä, että paikat teille varattu.
Esityspaikka:
Saimaan Kanavan museo, Sulkuvartijankatu 16, 53300 Lappeenranta (pysäköinti Mälkiän
sulun yhteydessä). P. 050 300 6322 / Arja Ylä-Outinen, arja.yla-outinen(ät)pp.inet.fi
Kuvat: Anniina Meuronen ja Emma Jussila-Scherman
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti